تهیه کننده: مهندس یاور عابدی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، گرایش شبکه های کامپیوتری
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، مدیریت تحول
مقدمه
بدون شک امروزه، مهاجرت روستائیان به عنوان یکی از مسائل و دغدغه های جدی مدیران و مسئولین این حوزه می باشد که اهدافی چون استفاده بهینه از منابع طبیعی، افزایش تولید در راستای امنیت غذایی، تعادل جمعیتی و ... را به دنبال دارد. با ورود بشر به هزاره سوم که از آن به عنوان عصر اطلاعات و گسترش دنیای مجازی یاد می کنند، جهان رویکرد جدیدی در پیش گرفته و در حال ورود به تاریخ و جغرافیای متفاوت شده است.
کارشناس اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین
گونه شناسی هویتی پناهندگان نسل دوم و سوم افغانستانی در ایران ( با تأکید بر استان قزوین)
چکیده
مقدمه: نسل جدید پناهندۀ افغانستانی درایران با چالش های فراوانی در عرصه های فردی، فرهنگی،اجتماعی و ملی مواجه است.
اهداف: این پژوهش به دنبال گونه شناسی هویتی پناهندگان نسل دوم وسوم افغانستانی با تأکید بر استان قزوین با بهره گیری از رویکرد برساخت گرایی هویت است.
مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش،توصیفی-تحلیلی با استفاده از پیمایش می باشد. جامعۀ مورد مطالعه بر پایۀ آمایش رسمی وزارت کشور در سال1397ش. شامل 8091 نفر پناهندۀ 15-40 ساله و نمونۀ مورد مطالعه برابر فرمول کوکران 375 نفر بود که به صورت تصادفی از بین مراجعه کنندگان به اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها: 1- هویت اجتماعی افغانستانی با میانگین3/65 نسبت به سایرهویت ها از میانگین نمرۀ بالاتری برخوردار است. بعد ازآن به ترتیب هویت فرهنگی با میانگین ٣/٣۵، هویت ملی با میانگین 3/29و هویت فردی با میانگین 2/48 قرار دارند.2 - میانگین نمره هویت(هویت فرهنگی،اجتماعی و ملی) بر حسب تابعیت در بین پناهندگانی که مادر آن ها ایرانی و افغانستانی است با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. اما درمیانگین هویت فردی دو گروه تفاوتی مشاهده نمی شود. 3- ضریب همبستگی در هویت های فرهنگی، اجتماعی و ملی افغانستانی رابطه ای مثبت و قوی می باشد.ولی همبستگی بین هویت فردی با سایر گونه ها مشاهده نگردید.
نتایج پژوهش نشان داد با توجه به ضعف هویت فردی و تقویت هویت اجتماعی ، فرهنگی و ملی افغانستانی در فضای جغرافیایی استان، فرد پناهنده دریافت صحیحی از معانی محیط یا موقعیت خود نداشته و این موضوع منجر به هدایت فرد به کسب نقش ها و هویت های تازه ای شده است که می توان آن را هویت « افغانستانی- ایرانی» نامید.
مهرداد کشاورز رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر - گرایش نرم افزار مقدمه این مقاله نتایج یک بررسی از یادگیری ماشین (ML) و روشهای داده کاوی (DM) برای کاربردهای امنیت سایبری را ارایه میدهد. روشهای ML / DM ها و همچنین چندین کاربرد از هر روش برای مشکلات ردیابی نفوذ سایبری شرح داده میشوند. پیچیدگی الگوریتمهای متفاوت ML / DM ها مورد بحث قرار میگیرد و این مقاله یک سری معیارهای مقایسهای برای روشهای ML / DM و مجموعهای از توصیهها در بهترین روشها برای استفاده بسته به ویژگیهای مشکل سایبری برای حل آن فراهم میکند. امنیت سایبری مجموعهای از فنآوریها و فرآیندهایی است که برای محافظت از کامپیوترها، شبکهها، برنامهها، و دادهها از حمله، دسترسی غیرمجاز، تغییر و یا تخریب طراحی شدهاند. سیستمهای امنیتی سایبری از سیستمهای امنیتی شبکه و سیستمهای امنیتی (میزبان) تشکیل شدهاند. هر یک از این موارد دارای حداقل، یک دیواره آتش، نرمافزار آنتی ویروس و یک سیستم تشخیص نفوذ (IDS) است. Ids ها به کشف، تعیین، و شناسایی کاربرد غیر مجاز، تکرار، تغییر و تخریب سیستمهای اطلاعاتی کمک میکنند (۱). نقضهای امنیتی شامل نفوذهای خارجی (حملات از خارج از سازمان) و نفوذهای داخلی (حملات از داخل سازمان) میشوند. سه نوع اصلی تجزیه و تحلیل سایبری در حمایت از وجود دارد: سواستفاده - مبتنی بر سو استفاده (گاهی اوقات امضا محور), ناهنجاری مبتنی بر ناهنجاری و هیبرید. تکنیکهای مبتنی بر سو استفاده برای تشخیص حملات شناختهشده با استفاده از امضاهای این حملات طراحی شدهاند. آنها برای تشخیص نوع شناختهشده حملات بدون ایجاد تعداد زیادی هشدار اشتباه موثر هستند. آنها نیازمند به روز رسانی مکرر دستی پایگاهداده با قوانین و امضاها هستند. تکنیکهای مبتنی بر سو استفاده نمیتوانند حملات جدید (صفر) را تشخیص دهند. تکنیکهای مبتنی بر ناهنجاری، رفتار شبکه و رفتار سیستم را مدل میکنند و ناهنجاریها را به عنوان انحراف از رفتار نرمال شناسایی میکنند. آنها به دلیل توانایی آنها برای تشخیص حملات صفر روز جذاب هستند. مزیت دیگر این است که پروفایل فعالیتهای نورمال برای هر سیستم، کاربرد، یا شبکه سفارشی شدهاند در نتیجه برای مهاجمان دشوار میسازند تا بدانند که کدام فعالیتها میتوانند ناشناخته بمانند. علاوه بر این، دادههای مربوط به تکنیکهای مبتنی بر ناهنجاری (حملات جدید) را میتوان برای تعریف امضاهای سو استفاده از ردیاب استفاده کرد. نقطهضعف اصلی روشهای مبتنی بر ناهنجاری، پتانسیل برای نرخهای هشدار نادرست بالا (fars) است، چرا که رفتارهای سیستم که قبلاً نادیده انگاشته شدهاند ممکن است به عنوان بی قاعدگیها طبقهبندی شوند.
محمد رضا خرمی اجلالی - کارشناس دفتر جذب و سرمایه گذاری –زمستان97
چکیده:
با توجه به اهمیت نیروی انسانی بعنوان مهمترین سرمایه سازمانی تئوری "برندینگ کارفرما" مبتنی بر داده های مکانی ،بهترین راهبرد مدیریتی سازمانها با رویکرد بو می می باشد.با توجه به گذر از دوران 14سالگی و نیاز به اجرای پروژه های خلاقانه و نوآور در سطح منطقه ایی و کشوری ضروری می باشد.تغیرات در اصلاح ساختاری سازمانها بعنوان مراکز صف خدمت رسانی به مردم که موجبات تغییرات بنیادین در کمک به بهبود سطح معیشتی مردم با رویکرد جبران خسارات وارده به طبیعت (زمین)در سطح ملی(داخلی) و فرا ملیتی (بیرونی) را به ارمغان آورد.افزایش سطح مطلوبیت در سطح جامعه و اذهان مصرف کننده(عموم مردم) شرط بقا و عبور از این کار زار می باشد.در این مقاله سعی شده با تشریح ساده برند سازی بهمراه ذکر داستان هایی برای شناخت مفهومی به این سوال پاسخ داده شود که در اینجا چه چیزی برند می شود؟
بر دلم گرد ستم هاست خدایا مپسند که مکرر شود آیینه مهر آیینم " حافظ "
کلید واژه ها: برند سازی کارفرما،فرآیند برند سازی، هویت منحصربفرد هر پروژه برند سازی ، مکان سازی
کسب احترام در تعاملات سازمانی
علی محمدنیا – اداره کل پدافند غیر عامل
روشهایی برای کسب احترام نزد دیگران در محیط کار وجود دارد که با دانستن آن میتوان به موفقیت شغلی دستیافت. احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای افراد است و انسانها شایسته احترام هستند، اما متأسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راههای مختلفی وجود دارد که شما میتوانید خود را در موقعیت-هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید، به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه; احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم و ... است.
محل خدمت: اداره کل سیاسی،انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قزوین
سرمایه اجتماعی وشاخص های آن در جامعه ایران
مقدمه:
وجود سرمایه اجتماعی کلید استقرار جامعه مدنی و حیات شهروند ی در هر جامعه ای است. و عدم سرمایة اجتماعی به ناکارآمدی بسیاری از سیاست ها و طرح های پیشنهادی در حوز ة برنامه ریزی منجر می گردد. سرمایه اجتماعی که نوعی تولید اجتماعی قابل مدیریت به شمار می آید مقوله ای نسبتاً تازه وناشناخته در کنش اجتماعی محسوب می شود ودر اقتصاد کشورهای توسعه نیافته، سرمایه اجتماعی راحلقه مفقوده توسعه نامیدندطی دو سه دهه اخیر مطرح شدن سرمایه اجتماعی باعث در گرفتن مجادلاتی در خصوص آن شده ویکی از مباحثی است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته لذا به همین دلیل سرمایه اجتماعی در کشور ایران به نظر می رسد رو به کاهش گذاشته به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی کشور دچار افت شده است که لازم است با شیوه هایی چون فعال کردن تشکل ها،احزاب ،کانون ها وتشکل های مردم نهاد وافزایش فعالیت آنها این سرمایه را بالا ببریم .
استفاده از مفهوم سرمایه اجتماعی به طور روز افزونی در حال گسترش است امروزه مفهوم سرمایه اجتماعی در حوزه علوم اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است ودر قلمرو سیاست گذاری ،تصمیم گیری مطرح می گردد و ایده مرکزی سرمایه اجتماعی بر این اساس است که انسان ها از طریق مجموعه ای از شبکه ها به هم متصل می شوند وتمایل دارندکه در ارزش های مشترک با دیگر اعضای این شبکه ها شریک شوند .
نکته مهم در سنجش سرمایه اجتماعی تفاوت میان گونه های مختلف ونحوه شکل گیری آن در جوامع سنتی ومدرن است بطوریکه سرمایه اجتماعی در جوامع سنتی کمتر توسعه یافته محدود وخاص ومبتنی بر اعتماد درون گروهی بوده که تحت عنوان سرمایه اجتماعی قدیم یا سنتی یاد می کنند در حالی که در جوامع توسعه یافته نوع دیگر از این مفهوم با عنوان سرمایه اجتماعی جدید یا مدرن ذکر می شود که بیشتر بر اساس جنبه بین گروهی وتوام با اعتماد اجتماعی عام وتعمیم یافته است با توجه به گستره ملی ایران وگستردگی جغرافیایی ،تنوع جمعیت تعداد قومیت ها وخرده فرهنگ ها واز سوی دیگر نوعی انسجام اجتماعی دیر پا در آن قابل مشاهده است این وضعیت در وجهی زمینه ساز شکل گیری انواع مختلفی از سرمایه اجتماعی در کشور را شاهد هستیم سرمایه اجتماعی تنها دارای ویژگی وپیامد های مثبت نیست سرمایه اجتماعیمی تواند تا حد زیادی توسعه دهنده نابرابرنیز باشد زیرا توزیع دسترسی به شبکه های گوناگون متفاوت ودسترسی به موقعیت افراد وگروهها ی خاص نیز بستگی دارد وهمگان به طور یکسان از امتیازات آن بهره مند نخواهد شد.
هدف اصلی از انجام این تحقیق طراحی و تبیین الگوی مناسب برنامه ریزی جهت پرورش مدیران مستعد آینده سازمان با رویکرد حرکت به سمت اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کشور در عرصه های مختلف ودر قسمتهای اجرایی سازمان می باشد. یکی از قسمتهای اصلی وزارت کشور که همیشه وظیفه پیاده سازی سیاستها و اهداف دولت را در بین اقشار مختلف دارد بخشداری ها می باشد که بسیار حائز اهمیت است.
بخشداران جزو مدیرانی از سیستم هستند که از یک طرف به بدنه دولت ارتباط داشته و از طرف دیگر نیز مستقیما با مردم در ارتباط بوده و در راستای بررسی و رفع مشکلات آنها اقدام می نمایند و به خاطر همین موضوع می بایست به فنون مختلف ارتباط مردمی آشنا بوده و در راستای نحوه پیاده سازی اهداف و سیاستهای دولت در منطقه باید آموزش های هدفمند را طی نمایند .
فلذا آنچه که مهم است؛ تعیین معیارهای مورد نیاز جهت انتخاب بخشداران و در نتیجه با توجه به معیارها نسبت به انتخاب شاخص های مورد نیاز جهت گزینش بخشداران اقدام می گردد.
در تحقیق حاضر جهت نیل به اهداف مورد نظر پژوهشی ضمن مصاحبه با افراد خبره که سالیان سال در بخشداریها ، فرمانداریها تابعه و ستاد مشغول به خدمت می باشند نسبت به الویت بندی شاخص های تعیین مدیران مستعد آینده با توجه به معیارهای مورد نظر اقدام گردیده است.
یکی از مقوله های مهم و اساسی درحوزه های اقتصادی ،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی هر جامعه ای مقوله قومیت است.وجود اقوام و طوایف درهر جامعه ای ضمن اینکه دارای مزایا و فوایدی است دارای مضرات ومعایبی نیز هست که بایستی به طور دقیق مورد توجه قرار گیرند.امروزه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی اقوام و طوایف دربرنامه های چهارم، پنجم و بویژه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته اند.که این نشان از اهمیت اقوام در برنامه ریزی جهت اداره جامعه می باشد. کشور ایران با توجه به قدمت تاریخی طولانی، اقوام و طوایف متعددی را در خود جای داده است که به طور نسبی درسرتاسر کشور پراکنده شده اند. دریک نگاه اجمالی می توان به نحوه پراکندگی اقوام و طوایف ایرانی اشاره نمود.البته ذکر این نکته لازم و ضروری است که اقوام و طوایف ایرانی درسرتاسر کشور پراکنده اند.
استان قزوین نیز بدلیل قرار گرفتن درمجاورت پایتخت و همچنین استانهای دارای اقوام و طوایف، ازتنوع قومی و طایفه ای بالایی برخودار است.دریک نگاه اجمالی می توان به وجود اقوام و طوایف فارس، تات، ترک ،کرد، لر، و طایفه مراقی و رومانو دراستان قزوین اشاره نمود . بررسی اقوام و طوایف موجود درکشور از جهات مختلف دارای اهمیت است. یکی از علل اهمیت بررسی اقوام دراستانهای مرزی به جهت همخوانی زبانی،تاریخی و فرهنگی اقوام و طوایف آنها با کشورهای همسایه است، که از حیث امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دیگر از علل مهم دربررسی اقوام و طوایف موجود درکشور شناسایی فرهنگ و آداب و رسوم آنهاست که بایستی بعنوان یک سرمایه فرهنگی و میراث فرهنگی –تاریخی از آنها پاسداری و محافظت نمود. دلیل بررسی اقوام و طوایف دراستانهایی نظیر قزوین که نه از یکپارچگی قومی و طایفه ای برخوردارند و نه درمجاورت و همسایگی کشورهای خارجی قراردارند،چه میتواند باشد؟ استان قزوین به لحاظ موقعیت خاص اقتصادی،اجتماعی و سیاسی درچهار راه تزانزیتی استانهای کشور قرار گرفته است، ضمن اینکه بررسیهای تاریخی نشان می دهد که درگذشته بیشتر اقوام و طوایف که مورد ظلم و تعدی حاکمان قرار گرفته اند به استان قزوین تبعید شده اند که میتوان به تبعید اقوام و طوایف کرد،ترک،مراغی ولراشاره نمود.استان قروین ازحیث جغرافیایی درمجاورت و همسایگی استانهای زنجان و همدان که اغلب ترک هستند از یکسو و استان گیلان بعنوان سکونتگاه اقوام گیلک، تهران بعنوان پایتخت از سوی دیگر قرار دارد.دریک نگاه اجمالی نیز اینطور به نظر می رسد که علاوه بر اقوام و طوایف مهاجر برخی از اقوام و طوایف اولیه استان نیز ریشه ایلیاتی داشته اند که به این استان آمده اند.ضمن اینکه استان قزوین دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی است که تنوع قومی درآن یکی از پیامدهای این قدمت است. با بررسی اقوام و طوایف استان قزوین می توان به چند بحث مهم و اساسی پی برد که مهمترین مساله شناسایی پیشینه تاریخی آنهاست که نشانگر فضای تاریخی- سیاسی حاکم بر ایران می باشد.
توسعه فعالیت های اقتصادی در مناطق مختلف شهری یک کشور، منجر به کمبود منابع سرمایه گذاری گردیده است لذا ضرورت مطالعه دقیق در اختصاص منابع مالی به طرح ها و پروژه های مختلف شهری را بیش از پیش نمایان ساخته است. از این جهت بررسی روش های سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های مختلف شهری اجرا شده در کشور های مختلف تا حد زیادی در تامین مالی پروژه های شهری کشور مفید واقع شود.در شرایط فعلی منبع تأمین درآمد شهرداریها در راستای انجام خدمات عمومی، عوارض و بهای خدمات کافی نبوده و در آینده در صورت عدم اتخاذ تدابیر جدی برای توسعه منابع درآمدی، شهرداریها با مشکل موا جه خواهند شد. با بررسی الگوهای تجربه شده و نحوه فعالیت و تأمین اعتبار و ارائه خدمات شهرداریها به نظر میرسد که این نهاد باید شیوه های جدید و نوین جذب اعتبارات و توسعه خدمات را مورد استفاده قرار دهند. یکی از مهمترین این شیوه ها جذب و حمایت از سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی در امور خدماتی و عمرانی شهرها میباشد. امروزه جای هیچگونه تردیدی نیست که استفاده از منابع سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی یکی از اصلیترین راهکارهای توسعه و پیشرفت اقتصاد شهرهاست، چرا که نمیتوان به راهکارهای سنتی و کلاسیک تأمین منابع برای پاسخگویی به نیازهای رو به تزاید خدمات عمومی در شهرها وابسته بود.
در این مسیر، سرمایه گذاری شهر ی در جهت نیل به شکوفایی و رونق اقتصادی و اشتغالزایی در شهر ها ابتدا به بررسی مفاهیم سرمایه و سرمایه گذاری در اقتصاد و اقتصاد شهری و سپس به شناسایی فرصتها و موانع سرمایه گذاری در شهرها برای جلب مشارکت بخش خصوصی در این خصوص پرداخته شده است.